maandag 21 januari 2013

Angst en slechte raadgevers


Vandaag vieren wij de 3e verjaardag van onze oudste zoon. Voor mij extra bijzonder, omdat ik, toen hij nog baby was een droom had, waarin een naar stemmetje tegen mij zei “Hij mag toch geen 3 worden.” Wat werd ik geschokt en in de war wakker! Deze stem sprak vanuit angst en zaaide angst. Gelukkig was er ook een innerlijke stem die zei dat dit niet kon kloppen. Nu hebben we een 3-jarige, vrolijke, gezonde peuter, God zij dank! (dit bedoel ik letterlijk en dat weet Hij)

Voor mijn gevoel had het ook anders kunnen lopen. Toen onze zoon baby was, had hij ernstig eczeem en wat hebben we daar heel veel adviezen over gehad! Adviezen waarvan ik, als mama, voelde dat deze voor mijn zoon heel slecht zouden zijn. Adviezen waarvan ik, in mijn diepste kern, voelde, dat ik ze niet op moest volgen. Ik besefte op een gegeven moment dat als ik wel geluisterd had, onze lieve ventje wél heel ziek had kunnen worden en het stemmetje misschien toch gelijk had kunnen krijgen. Gelukkig heeft mijn man ook altijd goed naar zijn eigen innerlijke stem geluisterd en zijn we samen, als één blok, voor onze zoon gaan staan. Zelfs toen men ons het idee gaf dat we slechte ouders waren, omdat we weigerden zijn eczeem met harde middelen te onderdrukken (het was immers zo zielig voor het ventje, vond men). Zelfs tegen de kinderarts gingen wij in, toen zij hem op andere voeding had gezet en hij stopte met groeien. Toen hij steeds honger had, omdat hij ook hier niet tegen kon. Op dat moment sprak mijn moeder met die stem, zij had door wat ons toen ontging, omdat we even niet luisterden, we negeerden wat ons verteld werd, omdat een arts het toch wel zou weten? Zij opende onze ogen en oren en we ondernamen actie. Hadden wij dit niet gedaan, dan was hij er misschien niet meer geweest.

Natuurlijk waren alle adviezen goed bedoeld, maar wat ik geleerd heb, is dat niet alleen angst zelf een slechte raadgever is, maar ook de mensen die jou adviseren gebaseerd op angst. Met de beste bedoelingen, luistert men naar de stem die angst inboezemt. Ik heb geleerd te luisteren naar de stem die vertrouwen geeft en die spreekt vanuit liefde.

Je eigen innerlijke stem, je eigen begeleiding, spreekt vanuit deze bronnen. Zij zal je misschien wel vertellen dat je een ander pad moet inslaan, maar zal dit doen door te zeggen dat het dan goed komt. Zij zal je wijzen op wat goed en belangrijk is. Dit vertrouwen op je innerlijke stem of begeleiding, is niet alleen belangrijk wat je kinderen betreft, maar ook wat je eigen gezondheid betreft. Jij weet het altijd het beste. Als jij leert naar je intuïtie en je eigen lijf te luisteren, dan vertelt het je feilloos wat goed voor je is en wat niet.

Als je leert deze stem te herkennen, is het een bron van grote wijsheid.
Probeer dus te luisteren naar deze stem, die van liefde en vanuit vertrouwen spreekt. Dit is de juiste. Vertrouw op jezelf en je liefdevolle begeleiding en je zult altijd weten wat je moet doen, voor jezelf en voor je kinderen.

Vandaag vieren wij de 3e verjaardag van onze zoon, doordat deze stem er was, diep in mij (en in anderen, als ik hem even niet kon horen). En ik kan jullie niet uitdrukken hoe dankbaar ik hiervoor ben!

Liefs,
Nadia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten