zaterdag 13 april 2013

Voor of tegen?


Een tijdje terug postte Nadine Schartz (voor wie haar beter wil leren kennen, site: www.innerheart.nl) op Facebook dat ze tegenwoordig vooral VOOR dingen wil zijn, in plaats van tegen. Ik vind dat een inspirerend standpunt. Het haalt je uit de weerstand en brengt je in acceptatie van dat wat nu eenmaal zo is.

Er is vaak veel waar we tegen zijn, maar is het niet makkelijker om VOOR de positieve tegenhanger van iets te zijn? Een voorbeeld waar niet zoveel lading op zit: Je kunt tegen ongezond eten zijn, je boos maken om alle “slechte” dingen die gepromoot worden op tv en in supermarkten, maar je kunt ook voor gezond eten zijn. Het maakt dat je perspectief verandert. In plaats van de boosheid die je zou kunnen voelen als je door de supermarkt loopt en alle “slechte” voeding ziet, zie je dan de gezonde producten die je er ook kunt kopen meer.
Je kunt accepteren dat er nu eenmaal veel is wat niet zo goed is voor een mens en ook accepteren dat anderen dat misschien eten, maar voor jezelf de gezonde keuze te maken.

Kiezen VOOR wat goed voelt voor jou, kost veel minder energie dan vechten tegen wat niet goed is.

Je kunt dit ook toepassen op onderwerpen die veel meer beladen zijn dan het voorbeeld hierboven, want er is zoveel waar wij een uitgesproken mening over hebben tegenwoordig. Loop je Facebook of Twitter tijdlijn eens door en zie alle petities die getekend kunnen worden tegen zaken (wat overigens niet betekent dat ik die niet teken of dat ik dit een slechte zaak vind!). Bekijk eens alle meningen die mensen uiten op dit soort Social Media. Het is veel gemakkelijker geworden om je mening maar overal te roeptoeteren (een woord dat een dierbare vriendin nogal eens gebruikt, dat de lading wel dekt), dus je komt veel meer weerstand tegen dan vroeger het geval was.

Ik probeer nu vaker te kijken naar het positieve alternatief. Als ik weerstand zie of voel, probeer ik het positieve alternatief te vinden en me daarop te richten. Voelt voor mij veel prettiger en geeft meer rust. Misschien de moeite waard om eens te proberen?

Liefs,
Nadia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten