woensdag 31 augustus 2011

Diep in jezelf


Soms vind je inspiratie op gekke plekken. Nu is inspiratie vinden in muziek mij niet vreemd. Muziek kalmeert me, brengt me in balans. Het geeft me hoop en zeer regelmatig biedt het me wijsheid.
Maar inspiratie en wijsheid vinden in een happy hardcore nummer van vroeger, dat verwacht je niet zo snel.
En toch is dat wat er vandaag gebeurde toen ik Come take my hand van 2 Brothers on the 4th Floor hoorde. Ik hoorde, voor het eerst bewust, het volgende:

I know a place where the sun’s always shining
With lovely flowers around everywhere
Come and take my hand, I’ll show you, I’ll guide you
I know this place, it’s deep down inside you

En ik bedacht: Iedereen zou in zichzelf een plekje moeten kunnen creëren, een plekje waar je altijd naartoe kunt gaan, een plekje waar het mooi en veilig is en waar je heerlijk jezelf kunt zijn.

Als ik me zo’n plekje voorstel, dan zit het ergens bij je hart in de buurt. Het is er mooi en warm. Wat jij mooi vindt, kun je zelf bepalen. Misschien is er een waterval, misschien zijn er veel bloemen, het zonnetje schijnt er altijd, vul maar in!

Als de wereld dan eens te hard lijkt, als je de liefde even niet kunt vinden, dan kun je daar naartoe, Het zit in jou, dus je hebt het altijd bij je.

Natuurlijk moet je er niet steeds gaan vertoeven, maar het kan wel een veilige haven zijn als je omgeving je even niet goed gezind is. Het geeft je de gelegenheid even te centeren, even je balans weer te vinden, zodat je daarna er weer tegen kan.

Als ik me voorstel dat ik deze techniek helemaal zou beheersen, dan lijkt het me een uitkomst. Als de wereld me even teveel wordt, als ik teveel prikkels krijg, of als ik negatieve emoties binnen krijg, dan zou ik me heel even kunnen afzonderen en weer tot mezelf kunnen komen.

Een voorwaarde lijkt mij, dat je wel jezelf moet vertrouwen. Je moet je veilig voelen bij jezelf, je moet liefde voor jezelf voelen. Alleen dan kun je een oase in jezelf creëren, waar je ook echt in kunt geloven. Maar volgens mij is sowieso de tijd gekomen om te beginnen met liefde verspreiden en de basis daarvoor, is liefde voor jezelf. Als je anderen graag liefde wilt sturen, als je liefde Moeder Aarde in wil sturen, zodat er meer liefde alomtegenwoordig is, dan zul je moeten beginnen bij jezelf. Als je van anderen kunt houden en diegenen die jij zo liefhebt, kunnen dat ook van jou, dan zul je het toch waard zijn!

Ik zal heus niet de eerste zijn die dit bedacht heeft, dus misschien kun je wel meditaties vinden die hierop gericht zijn. Mijn ideaal zou zijn, dat er geen meditatie voor nodig is, dan is jouw veilige plek des te makkelijker te bereiken en altijd aanwezig.

Misschien kunnen we het eens proberen, ik hoor graag jullie reacties! 

Take care!
Nadia

1 opmerking:

  1. Hey Nadia,

    Mooi blog weer. Ik heb al jaren en jaren zo'n plekje in mezelf gevonden. Het is er prachtig. Een veld vol bloemen en vlinders. Met in het midden een grote eik. Daar zit ik altijd onder te kijken naar al dat moois. Ik heb dit plekje gecreëerd na mijn vaders overlijden. Er heeft dan ook jaren een leeg ziekenhuisbed in gestaan. Nu is het vaak leeg. Maar af en toe staat er iets extra wat ik er niet neer heb gezet. Zoals het bed. Ik trek me daar inderdaad terug als het allemaal teveel word. Het helpt om rustig te worden en hoed te slapen. Heerlijk als e dat kunt sturen. Geen meditatie voor nodig:-)

    Knuf Caab

    BeantwoordenVerwijderen