zaterdag 3 december 2011

WAAR-nemen

 Ik heb geen enkel boek van Eckhart Tolle, of een andere leef-in-het-nu goeroe gelezen. Noch heb ik boeken gelezen of cursussen gevolgd over mindfulness. Toch schijn ik de beschreven methodes aardig te beheersen, als ik anderen mag geloven.

Hoe? Door WAAR te nemen. Wat versta ik nu onder waar-nemen: Het ervaren van de kleine prachtige dingen om je heen. Ze zien zoals ze zijn. Ieder mens kan kiezen hoe hij de wereld om zich heen wil aanschouwen en ik kies er vaak voor om de pracht en praal om me heen te zien.

Hoe doe je dat nou, waar-nemen? Heel simpel eigenlijk, je gebruikt je zintuigen!
ZIE: de zon die op een prachtige boom schijnt, het roodborstje op de schutting, de lach van een kind, de liefde in de ogen van je partner.
HOOR: dat ene prachtige liedje -dat net vertelt wat je wilde horen-, de vogels zingen, de regen die op je ramen neerslaat als je lekker binnen bent.
RUIK: de geur van verse appeltaart, de heerlijk geurende bloemen die je net hebt gekocht, de frisse lucht in het bos. Adem in en ervaar!
PROEF: de zoete verleiding van chocola, de zilte smaak van verse vis, de smaak van de zoen van je partner.
VOEL: Het kusje van je kind, zijn zachte huidje tegen jouw wang, het kopje en de vacht van je kat, alle liefde die je op je pad tegenkomt.

Laat het allemaal eens echt binnenkomen, stel je open! Kan het echt zo simpel zijn? Ja, dat kan, als je ervoor kiest.

De wereld is hoe jij hem ziet, waarom zou je niet al de pracht die er geboden wordt, aanschouwen? Je zult zien dat het makkelijker wordt als je het oefent en dat het je leven zal verrijken!

Take care,

Nadia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten