donderdag 18 oktober 2012

Als een ander jou kwetst…


Als iemand jou aanvalt, achter je rug om praat, of bewust dingen tegen jou zegt die jou raken, dan is het moeilijk om je daardoor niet gekwetst te voelen. Het is moeilijk om het te zien voor wat het is: de spiegel die hij ervaart in jou, waar hij niet in wil kijken. Soms kun je dit verklaren door het kernkwaliteiten model te gebruiken. Als je dit niet kent en je wil er meer over weten, google er dan eens op. Kort gezegd komt het erop neer dat jouw kernkwaliteit, bij een ander een allergie op kan roepen. En dat jouw eigen allergie iets zegt over een kwaliteit van de ander die jij mist.

Ben jij bijvoorbeeld heel sereen, heel rustig en is de ander vaak gestrest, dan kan het zijn dat jouw kalmte de allergie van de ander oproept. Hij stoort zich dan aan hoe kalm jij bent, doordat hij dat niet kan zijn. Ben jij heel liefdevol, dan kan iemand die zelf veel boosheid in zich heeft, hier erg geïrriteerd van raken. Ben jij heel krachtig, dan kan een onzekere persoon zich hieraan storen, etc.

Nu zijn wij in onze maatschappij nogal gewend geraakt om dit soort irritatie niet goed met de persoon uit te spreken, maar achter zijn rug om kwaad te spreken over deze persoon. Of we spreken het niet in kalmte uit, maar maaien wild om ons heen, de ander zoveel kwetsend als wij kunnen. Immers, als wij de ander naar beneden halen, voelen wij ons zelf weer wat sterker. Maar hoeveel sterker zouden wij ons niet voelen als we het anders zouden kunnen benaderen?

Wat zouden wij een veel evenwichtigere relatie met elkaar kunnen hebben, als wij het gewoon rustig uit zouden kunnen spreken. Ik stel mij voor dat iemand het zo zou kunnen verwoorden: “Ik merk dat ik me geïrriteerd voel dat jij zo liefdevol kunt zijn, terwijl ik me vaak zo boos voel. Dit ligt niet bij jou, het is heel fijn voor jou dat jij zo in het leven staat, het ligt bij mij. Wat zou ik er toch aan kunnen doen om ook anders in het leven te gaan staan?”

Als we dit zo zouden kunnen uitspreken, zonder de bijbehorende boosheid, zonder het naar beneden trekken, zonder gekonkel, wat zou dat een rust geven! En wat zouden we elkaar kunnen helpen! Misschien iets om een volgende keer te proberen als je zelf te maken krijgt met jouw allergie?

En als het je nu juist overkomen is dat iemand anders jou kwetste omdat hij in jou iets zag wat hij mist, laat het dan bij de ander! Het zegt iets over jouw kracht, wees er trots op!

Pas goed op jezelf en geniet van je kwaliteiten.
Liefs,
Nadia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten