zondag 23 december 2012

Liefde



Als ik aan mijn zoontje van bijna 3 vraag: ‘Weet jij hoe lief mama jou vindt? Weet jij hoeveel mama van jou houdt?’ zegt hij: ‘Ja, dat weet ik!’ Zelfs als ik vlak daarvoor nog boos op hem ben geweest, want peutertjes zijn wel eens boefjes, voelt hij duidelijk mijn liefde.

Als ik in de ogen van mijn baby kijk, zie ik mijn eigen liefde weerspiegeld. Ook hij weet: Mama houdt van mij en laat mij nooit in de steek. Ik ben veilig.

Zo zeker als een klein kind is van de liefde van zijn moeder, zo zeker zouden wij allemaal kunnen zijn van de onvoorwaardelijke liefde die er voor ons gevoeld wordt en die wij mogen ontvangen.
Hoe je die bron van liefde ook wilt noemen: God, Allah, engelen, gidsen, het universum… Die liefde is voor ons allemaal, op ieder moment, beschikbaar. Wij mogen ons baden in een liefde die onvoorstelbaar is!

In momenten van diepe harmonie en dankbaarheid heb ik het zelf de laatste tijd mogen ervaren. Een liefde voor al wat IS en ik kan je vertellen: Het is overweldigend! Sommige mensen krijgen het zelfs voor elkaar om heel vaak in zo’n staat van ZIJN te verkeren, lijkt me prachtig!
Een eerste stap daar naartoe is aanvaarden dat die liefde er is en voor iedereen toegankelijk is. Alles wat je hoeft te doen, is het willen zien en het aanvaarden. Wat kan helpen is deze affirmatie: Ik accepteer en ontvang in liefde.

Het mooiste van dit alles is: Er is genoeg voor iedereen! Je hoeft niet bang te zijn dat je teveel krijgt, of dat je andermans portie afpakt. Als wij dit allemaal zouden beseffen, zou de liefde kunnen stromen, zoals het altijd bedoeld is.
Je kunt vandaag al beginnen om deze liefde te aanvaarden. En omdat het zo’n onuitputtelijke bron is, mag en kan je het ook doorgeven. Laten we, rond deze donkere kerstdagen, de liefde in golven over de wereld verspreiden.

Ik sluit af met een zinnetje dat door mijn hoofd speelt vandaag. Het is in het Engels, omdat het dan bij mij, op de een of andere manier, dieper binnenkomt:

You are deeply and dearly loved!

Fijne, liefdevolle kerstdagen gewenst,

Nadia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten